perjantai 20. joulukuuta 2013

Rapatessa roiskuu ja hiki lentää!

Minä eilen salilla ollessa:
"Toivottavasti on Vichyä jääkaapissa puolitoista litraa!"
Hemmo: "Ai kui? Nii tarviit suoloja vai?"
Minä: "Juu ja nestettä myös."
Hemmo: "No sä oot kyl ihan punainen!"
Minä: "Niin tulen aina ihan punaiseksi kun urheilen, vaikka tekisin vain maastavetoja, näytän siltä kun olisin synnyttämässä."
Hemmo: "Kunhan et nyt pyörry siihen!"
Minä: "Ei pelkoa, välillä on hyvä koetella itseään maksimisyketreeneillä!"


Olin kyllä niin hikinen ja poikki rankan treenin jälkeen. Kävin taas vetämässä ihan oman spinningin, mielikuvitushahmo olkapäällä istuen ja tsempaten "You can do it, you can do it!!"
Lämmittelin ensin 10min reippaasti soutaen ja sitten siirryin polkemaan kuntopyörää, jonka päällä viihdyin lopulta vähän reilu 35min. Tein 35min aikana kymmenen-yksitoista kappaletta 20sekunnin spurtteja, eli vedin täysillä sen parikymmentä sekkaa. Välillä poljin pienellä vastuksella jalat vimmatusti vatkaten, välillä "ylämäkeä" eli kovalla vastuksella, niin että jaloissa alkoi tuntua poltetta.

Noi on kyllä hyviä ja tehokkaita treenejä. Jaloissa alkaa voimat olemaan aika loppu tuossa treenin loppuvaiheessa.

Kun pääsin pukkariin, siellä venäläinen nainen sanoi huolestunut ilme kasvoillaan, erittäin voimakkaalla venäläisaksentilla:
Venakko: "Tapahtuiko jotain."
Minä: "Hmmm....Mitä?" (En tajunnut mistä hän puhuu)
Venakko: "No kun sinä olet noin....noin punainen?"
Minä: "Juu tapahtui, 45min maksimisyketreeni."
Venakko: "Ahaa." Hetken hiljaisuus. "Luulen että ei niin hyödyllistä, jos noin punainen!"
Minä: "Kyllä se on hyödyllistä. ;) "
Venakko: "Ahaa okei."


En edes tiedä onko. Olen jotenkin kuvitellut, että intervallitreenaus on juurikin hyödyllistä, parantaa hapenottokykyä ym. Lisäksi kun vetää ne ihan täysillä, se käsittääkseni tekee verenkiertoelimistölle hyvää, kuten siis mikä vaa muukin aerobinen liikunta. Voin olla kyllä täysin väärässäkin, mutta tässä uskossa olen aina elänyt. Korjatkaa jos olen väärässä!
Selitin salilla olleille miehille, että jos verisuonet kulkevat välittömästi ihon pinnan alapuolella, iho on ohut ja hyvin vaalea, siitä väistämättä näkyy punaisuus läpi.

Hiki on kuitenkin hyvästä, kunhan muistaa juoda tarpeeksi kovan hikoilun jälkeen. Syömistäkään ei pidä unohtaa. :)

2 kommenttia:

  1. Haha mitä kommentteja, repeilen täällä :D Varmaan shokki nähdä jonkun oikeasti hikoilevan ja treenaavan kovaa jos itse tulee salille lukemään lehtiä ja juttelemaan kaverin kanssa puhelimessa samalla kun vemputtaa jotain laitetta.

    Kyllä noi kovat treenit on ehdottomasti hyväksi kunhan niitä ei tee ihan joka päivä. Toki on hyvä olla vähän pohjakuntoa, jos joku rapakuntoinen kadunmies lähtee tekemään äärimmäisen kovaa intervallia niin varmaan sydän pettää. Muuten on kyllä ihan turvallista ja erittäin kehittävää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu en ihan aina ymmärrä kanssatreenaajia, varsinkaan jos ne ihmettelee punaisuutta toisen treenatessa täysillä :) näin nuorempana kerran Kantsun naisten salilla (en tiedä onko enää pystyssä) kun eräs pyylevä muija polki pyörää hikipanta päässä ja söi samalla karkkia ja luki lehtiä. Tuijotin sitä varmaan minuutin suu auki-en uskonut koskaan näkeväni moista kuin elokuvissa,mutta väärässä olin. Se oli totisinta totta. Se kuva painautui verkkokalvoihini pysyvästi :D

      Poista

Asialliset kommentit julkaistaan, kiitos kommentistasi! :)